Hemma med Tage!

Nu är vi hemma igen..Allt har gått kanon bra men nu räcker det med barnafödande för min del!

Vi hade fått en tid inne i Linköping klockan 08.00 igår men när vi kom till förlossningen så hade de så fullt upp att göra så vi fick vänta, de gjorde en ctg-kurva för att se så att han mådde bra där inne och när klockan var 10.00 så sa de att vi fick gå en runda o komma tillbaka till lunch igen..Så vi tog bilen till Bergs slussar och åt en glass..Just då kändes det otroligt overkligt att vi skulle föda barn den dagen!

Tillbaka på förlossningen kl.12.00 och läget där var oförändrat så vi satte oss i dagrummet o väntade. Vilket var skapligt opedagogiskt eftersom jag fick sitta o lyssna på skrikande födande mammor i en och en halv timma. Klockan 13.30 fick vi äntligen komma in på ett rum och en ny ctg-kurva togs. 15.15 tog dom hål på hinnorna så att vattnet gick men det kom aldrig nåt vatten för det var så gott som tomt därinne..stackars lille! Jag var då öppen 3cm. Sen gick jag fram o tillbaka i korridoren i en o en halv timma för att försöka få igång nåt men icke..
Kl.17.00 gav de mig värkstimulerande dropp och med det kom det igång ordentligt! Värkarna avlöste varandra och trots att de stängde av droppet ganska snart så kom värkarna med bara 30 sekunder emellan..lustgasen hjälpte ett tag men till slut bad jag om ryggbedövning trots att jag inte tänkt ta det den här gången, smärtan blev alldeles för stor och jag orkade inte längre eftesom jag inte fick nån vila emellan. Så klockan 20.40 fick jag den och allt blev så lugnt o skönt, smärtan bara försvann och även om värkarna fortsatte så kände jag bara ett tryck nedåt. Jag var tvungen att fråga om det verkligen skulle vara så där lätt..men tydligen så var det så!
Klockan 22.00 blev jag undersökt och var då öppen 6 cm, barnmorskan bad mig att ta det lugnt en stund och sen skulle jag få gå upp o gå så att vi skulle hjälpa till att få ner honom längre ner eftersom han fortfarande stod ganska högt upp.Jag sa till Johan att han kommer ju inte komma idag iallafall utan han kommer att bli född den 19:de.  
Klockan 22.30 bad jag om att få gå på toaletten, och när jag reste mig då kände jag hur långt ner han kommit och det kom ett bekant tryck bakåt.. 22.35 bad jag om att de skulle öka koncentrationen på lustgasen för då var trycket nedåt enormt. De kollade hur öppen jag var och jag var öppen 8cm. barnmorskan började ta fram grejer och sa till mig att hon bara skulle hämta en person till..sen gick allt i rekordfart. 22.45 fick jag första krystvärken och 22.48 är lilla Tage född på 2 krystningar! Det gick så fort att både Johan o jag var i chock efteråt..

Tage vägde 3270 gram och var bara 49 cm lång, 1.5 kg lättare än storebror och 5cm kortare! Samma hårfärg och faktiskt ganska lik Henry..men ändå inte! Sötast i världen som ni säkert förstår!

Under 30 minuter förlöstes 5 barn inne på förlossningen på 4 barnmorskor.. så man kan inte göra annat än att beundra dessa tjejer! Så himla proffiga och rara och helt underbara! Vi har blivit så väl omhändertagna och haft en otroligt positiv upplevelse!

Henry är väldigt glad och nyfiken i Tage. Han var så förväntansfull över att träffa honom och hjälper oss att ta hand om honom! Det är så skönt att vara hemma och få ha alla mina fina samlade! Jag är nog den lyckligaste människan i världen just nu!


Lilla Tage bara några timmar gammal..


Tage på väg hem..


Stolt storebror


Mina fina..


Trött men så ofattbart lycklig mamma med fina, fina Tage!


Johan, TACK för att du finns och för att du är den du är! Det finns ingen jag litar så tveklöst på som dej! Utan dig hade jag adrig klarat mig..Du är helt fantastisk! Jag älskar dig!

Över o ut!

Kommentarer
Postat av: Izzi

Grattis till supersöta Tage! Vilket häftigt namn! Kram från oss

2009-07-20 @ 09:10:18
Postat av: Maria

Oj vad skönt att det gick så bra! Grattis till lille Tage!

2009-07-20 @ 09:29:16
Postat av: Arne, Helena o Stina

Grattis till den lille!

2009-07-20 @ 10:32:47
Postat av: Camilla

Grattis till lilla Tage :-)

2009-07-20 @ 10:41:32
Postat av: Pernilla Swärdh

Hej och GRATTIS!!!! Vad var det jag sa.... Han kom på Hampus (min sons) födelsedag!!!! kram

2009-07-20 @ 10:50:49
Postat av: johanna

ojoj, vad han är söt!! Vad liten han var!!! Känns det inte konstigt? Jag menar H var ju så stor och det är ju lätt att räkna med att nästa oxå blir det! (jag gjorde det...) Mys ordentligt nu o ha det så bra!

Kram johanna

2009-07-20 @ 14:49:00
Postat av: camilla

Stort grattis även här! Han är så fin, lilla tage! Ser fram emot att träffa er i morgon! Puss

2009-07-20 @ 19:41:19
URL: http://motalatjej.blogg.se/
Postat av: Helena

Grattis igen! Bra jobbat av er! Tage är ett fint namn. Fint namn på en ursöt liten kille. Stolt storebror på korten-han ser nöjd ut fina Henry. Vi kommer o kollar in söta barn hos er framöver när det lugnat sig.

Ha det gott o vila mycket efter detta maratonpass du gjort!

Kramar Helena

2009-07-21 @ 07:53:13
Postat av: jessica

Trumsvirvel!

WOW!!

Vilken liten sötnos,han matchar ju resten av familjen toppen!!

För ni är så söta alla fyra!

SUPER många GRATTIS!!



Min vän njut nu av den här första tiden,för den springer ju så fort förbi!

Kramizz/Jessica

2009-07-21 @ 10:36:33
URL: http://familjenkidz.blogg.se/
Postat av: Åse

Stort Grattis!!! Ta hand om er allihopa!! Kram fr Åse

2009-07-21 @ 20:44:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0