Idag skryter vi..

TACK alla gulliga för era gratulationer till Oya och lyckönskningar inför dagens utställning..vet ni ..Jag tror det hjälpte!!

Det var ju dags för utställning nu igen och den här gången bar det iväg till Örebro och en inofficiell utställning som anordnades av Specialklubben Rhodesian Ridgeback Sverige och det var alltså bara Rhodesian där idag. Hur kul som helst att få träffa så många "likasinnade". Det var totalt 25 hundar anmälda till utställningen och 5 som var anmälda till lydnadstävlingen.

Först måste jag bara ge Örebros Brukshundsklubb en eloge för en VÄLDIGT välskött och fin anläggning..Vilka ytor och så himla fint klubbhus!

Oyan tävlade i juniorklassen och där var det 2 hanar och 3 tikar anmälda. Men när det var dags för tikarna att bli bedömda så visade det sig att det bara var Oya som var där..Synd! Dessa två tikar har Oya tävlat mot förut och då "vann" hon över dom så det hade ju varit kul att se hur det hade gått idag. De var bara 7 månader sist..
Hur som helst så gick det SÅÅÅÅÅÅÅÅ BRA!!!! Oya var helt lugn och kändes så proffsig..Hon gick in i ringen sprang jättefint, hälsade sedan nyfiket på domaren, lät henne titta i munnen och sedan ställde hon upp sig och stog blickstilla!! Jag var så imponerad av denna förvandling att jag började grina..(jaja  gravidhormonerna ställer till det ibland.. men idag var det ju min lilla bäbis som var sååå duktig..det bara gick inte att hålla tårarana tillbaka!) Hon fick FÖRSTA PRIS och visst hade hon inte nån direkt konkurrens men ändå!
ÅÅÅÅÅ vad jag är stolt över henne!! När hon sedan tävlade mot bästa juniorhane så vann hanen och Oya blev BIM (Bäst i Motsatt kön) Jag tror det funkar så iallafall..kan ju villigt erkänna att jag inte är så himla duktig på detta..
Å vad vi verkligen behövde detta efter alla motgångar i ringen och dessutom fick vi det bevisat (gånger flera) att Oyas beteende är rasbetingat! Dagens domare Sonja Nilsson var superbra och tog sig tid att bedöma varje hund och man märkte tydligt att hon var väldigt duktig och insatt i rasen! 
Oya var dagens enda levernos förresten..de är tydligen inte så vanliga längre..


Se så fint hon står..alldeles självmant!



Oyans utlåtande:
" 1-årig levernost tik av utmärkt typ och stil. Femenint huvud. Lite ljusa ögon som kommer att mörkna med åldern. Bra hals, bröstkorg djup och längd. Mycket bra förbröst för åldern. Bra vinklad fram, utmärkt bak. Kunde önska mer flexibilitet i handlovarna. Vacker färg, päls och ridge. Rör sig mycket bra föt åldern. Trevligt presenterad. BIM "


Bästa juniortik och hane

Dagen avslutades med "Bästa rörelser" och "Bästa ridge" och vi anmälde oss till båda för skoj skull, jag kan ju lova att det fanns en hel del skönheter där idag!
Priset för bästa rörelser gick till en tik med titeln Junior Världsvinnare -08(som även blev dagens BIR och domaren grät när hon fick se henne..)  och "Bästa ridge" gick till STINA!!! Grattis fina Stina, det var du väl värd!


JWW-08 Rex Ventors Opal som blev BIS och även vann "Bästa rörelser"


Helena och Soltoppens Chiquita By Jabailey "Stina" som vann "Bästa ridge"

När vi var klara så lät vi Oya o Stina leka av sig lite. Gud så dom sprang..Det är så kul att de två RR leka för de leker på ett speciellt sätt tycker jag. Där vi släppte om fanns en del agilityhinder uppställda och Oyan sprang genom tunneln massor med gånger och jag fick upp henne på gungbrädan med men hon tyckte det var lite läskigt när den vippade över..Kanske skulle ta och testa lite mer framöver..
Å vad jag ser fram emot att bli mer rörlig..Jag vill ju träna med Oyan ju!! Har bestämt att vi ska gå vardagslydnad 2 till hösten, Oyan o jag.
Vi får väl slåss om henne sen, Johan o jag! ;)


Spring i benen efter att ha stått still och varit duktiga..


:D


Kolla Oyans ben..


Oyan klippt slut efter bus med Stina..

När vi höll på att packa in oss i bilen kom domaren fram och sa att vi hade en väldigt fin hund! *STOLT SÅ DET RYKER*Nu ska jag sluta skryta...

Vi hittade även en intressant hane till Oyans eventuella valpar. En helt underbar kille som både Johan och jag föll pladask för. Han var så positiv och trevlig och dessutom snygg att se på trots att han bara är 7 månader gammal. Han har en fin stamtavla med vilket inte heller är helt fel, även om vi bryr oss mer om hans härliga temprament..
Vi får väl se vad som händer framöver..det är ju ett tag kvar till detta blir aktuellt iallafall. Kan ju vara bra att hålla ögon o öron öppna så man har lite uppslag när det väl blir dags!


Dahidos Caturra av Hilandra bara 7 månader och SÅ stilig..

Henry spenderar dagen o natten med mormor! Vilket betyder att vi är barnlediga inatt..vilket betyder...SOVMORGON!!! Så himla lyxigt så jag nästan skämms..men det händer ju inte alltför ofta så vi ska verkligen njuta! Men käre tid vad vi saknar honom..

Jo det har ju varit Vätternrundan med..så igår så gick vi ut en sväng på kvällen för att titta lite. Precis som vi kom fram till depån som ligger här i Hästholmen så är det en dam i en liten silvergrå bil som backar in i en vattenpost så det bara brakar till..Nu ska ni inte tro att människan går ut o kollar vad som hände utan hon kör fram ett par meter, backar förbi och kör därifrån!! SÅ himla dåligt och VARFÖR tog vi inte regnumret?! Fasen oxå..
Det hela ledde till att halva Hästholmen blev utan vatten (vi hade tur o klarade oss)..och stackars kommungubbarna tvingades ut mitt i natten att laga eländet! Vilket folk det finns!

Oyan ligger o sover som en liten stock nu och Johan och jag ska sätta ihop byrån vi var o köpte till Mini..
Imorgon ska vi fira min födelsedag (fyller inte då men det passar bättre att fira imorgon,..) Jag har ju önskat mig en pool så nu väntar jag med spänning på paketöppningen...inte för att det är nåt vidare badväder men jag hoppas ju att det blir.. Där ska jag ligga o guppa med magen i vädret ända tills han behagar titta ut..ja efter med såklart men då med en förhoppningsvis mindre mage! ;)


Stolt Oyan med dagens priser..

Över o ut!

Kommentarer
Postat av: johanna

GARTTIS GRATTIS GRATTIS!!!!

GUD VAD ROLIGT!! DET ÄR NI VÄRDA!



Hon är ju snygg så alldeles! Måste väl kännas extra bra när det bara var Oya hundar?!



Tänkte på er idag! Stort grattis igen!

Ha det så bra!

Krama H från mig!

Å du.....GRATTIS SJÄLV även om det inte är imorgon.....antar att det är snart!

KRAM KRAM JO

2009-06-14 @ 00:23:20
Postat av: Lisa & grabbarna

Ett stort GRATTIS till fina Oyans BIM, så kul att de gick så bra, de är ni verkligen värda.. är så glad för eran skull.

Härliga bilder både från utställningen och efteråt.. trodde knappt Oya kunde bli trött :D

Va, snygg han är Oyans ev kavaljer :)

Håller tummarna hårt för att de är en pool i din paket.

Stor kram

Lisa & c:o

2009-06-14 @ 01:24:43
URL: http://minagoldenkillar.dinstudio.se
Postat av: Lisa & grabbarna

Attans allt jag skrev bara försvann.. så då tar vi de igen då..

Stort GRATTIS till Oyans BIM, jätteskoj! de är ni verkligen värda som ni kämpat, är så glad för eran skull.

Härliga bilder från både utställningen och efteråt, och hon ser allt stolt ut brevid priserna.

Den tilltänkta kavaljeren var väldigt stilig.

Håller tummarna hårt för att de är en pool i ditt ena paket :)

Stor kram

Lisa & gänget

2009-06-14 @ 01:34:25
URL: http://minagoldenkillar.dinstudio.se
Postat av: Lisa & grabbarna

Vet inte om de är mig eller datorn de är fel på.. för helt plötsligt så finns den förra kommentaren där..

Ja bättre en gång för mycket en inte alls ;)

kram igen

2009-06-14 @ 01:37:14
URL: http://minagoldenkillar.dinstudio.se
Postat av: Lotta & Gossarna

STORT GRATTIS! Blev såå glad när jag läste här.. äntligen en domare som förstår rasens egenskaper. Vilken toppenkritik ni fick på Oyan... lite på Johan oxå ju (trevligt presenterad). Hon är verkligen världens bästa RR lilla Oyan..

Härliga busbilder, och vilken snygging Oyan ev. ska få valpar med.

Hoppas du får din efterlängtade pool i present!

Bamsekramar från

Lotta & Gossarna

2009-06-14 @ 10:22:59
URL: http://bernergossar.dinstudio.se
Postat av: Helena

Vilken härlig dag vi hade. Lugnt, avslappnat och bara fina hundar;). Oyan var så fin i ringen.Johan var ju också duktig;). Nu har ni fått lite efterlängtade rosetter och det är ni värda.

Stina är väldigt sugen på att leka igen.

2009-06-14 @ 10:25:46
URL: http://www.123minsida.se/helenaox
Postat av: Camilla

Grattis Jess :-)

2009-06-15 @ 14:40:38
Postat av: Sonja

Hej!

Pratade med Bitte i kväll och fick veta att min namne var domare på utställningen,vi umgicks och startade RR.klubben.Jag hade en tik Loustigens Aconda född -72 hennes far var Roseridge Haijk och kom från Olle och Sonjas uppfödning.

Du kan sträcka på dig... Sonja har många,många års erfarenhet utav rasen,hon vet hur en RR.skall se ut och uppföra sig.

Jättestort grattis till dig och Oya!

Bra jobbat och lycka till i fortsättningen...

Hälsar Sonja med Bibords Gandalf "Risto".

2009-06-15 @ 21:39:05
URL: http://vattenhund.zoomin.se
Postat av: Tessan71

ETT STORT GRATTIS FRÅN OSS I MOTALA



Nu ångrar jag verkligen att vi inte anmälde oss till mönstringen, hade varit kul att ses.



Klart du ska fortsätta med agility, det behövs fler RR bland alla galan BC.



Även ett stort grattis i efterskott!!!



Ha en skön midsommar Kramar Tessan mfl

2009-06-18 @ 18:05:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0